Hakukoneoptimointi parantaa sivustosi sijoitusta hakukoneissa

Oli sitten kyseessä pieni tai suuri yritys, hakukoneoptimointi on välttämätöntä ja on osa markkinointia, mikäli toiveena on saada näkyvyyttä orgaanisissa sijoituksissa esimerkiksi Googlen hakukoneessa. Tänä päivänä yrityksen elinehto on näkyä verkossa, sillä asiakkaat etsivät paljon tietoa tuotteista, hinnoista ja palveluntarjoamasta verkosta ennen ostopäätöksen tekoa. Etenkin verkkokauppojen löydettävyys on todella tärkeää, sillä asiointi tapahtuu vain ja ainoastaan verkossa.


Missä kohtaa hakukoneoptimointi astuu kuvioihin? Hakukoneoptimointi pitäisi ottaa huomioon sivuston rakennusvaiheessa, mutta hakukoneoptimoinnin tarkoitus on myös kehittää olemassaolevia sivustoja paremmiksi ja hakukoneystävällisemmiksi. Hakukoneoptimoinnin tehtävänä on varmistaa, että botit ymmärtävät sivuston sisällön ja että käyttäjä löytää vastauksen ongelmaansa sivustolta. Mikäli sivusto on sotkuinen ja epälooginen, palaa käyttäjä takaisin hakutuloksiin etsimään ratkaisuaan ongelmaansa jostain muualta. Hakukoneet tunnistavat tämän ja rankaisevat sivustoa antamalla sille huonomman sijoituksen hakukoneessa.


Hakukoneoptimointi koostuu monesta eri osa-alueista, mutta hakukoneoptimoinnin voi jakaa kahteen osaan, joka koostuu laadukkaan sisällön tuottamisesta sivustolle sekä teknisestä, sivuston koodiin keskittyvästä optimoinnista. Jokainen voi kiinnittää huomiota siihen, että kirjoittaa mahdollisimman laadukasta ja selkeää tekstiä sivustolle. Mutta tärkeintä olisi pitää mielessä, että teksti vastaa siihen kysymykseen, mikä käyttäjällä on todennäköisesti mielessä.


Hakukoneoptimoinnissa ei valitettavasti kuitenkaan riitä, että kirjoittaa sivustolle tyylikästä ja laadukasta tekstiä. Ensin tulisi tehdä avainsana-analyysi, jonka ideana on poimia ne olennaiset hakusanat ja -lausekkeet, jotka palvelevat sivuston tavoitetta. Eli kun käyttäjä kirjoittaa hakukoneeseen jonkun hakusanan tai hakulausekkeen, se vastaisi mahdollisimman tarkasti sivuston tekstiin ja käyttäjän ongelmaan. Avainsana-anayysin tekoa varten on olemassa erilaisia työkaluja, mutta tunnetuimpia niistä ovat SemRush ja Google Search Console. Yleisimpiä hakulausekkeita voi tutkia myös kirjoittamalla Googleen aihealueen sanoja ja tutkia vaihtoehtoja, joita Google antaa. Näin ollen pääset helpommin jyvälle siitä, mitä käyttäjä todennäköisesti kirjoittaa Googleen etsiessään ratkaisua johonkin ongelmaan.


Laadukas sisältö on hakukoneoptimoinnissa yksi tärkeimpiä asioita saavuttaa parempia sijoituksia. Sen lisäksi laadukas sisältö lisää konversioprosenttia, sillä tarkoituksena on kehittää sivustosta mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Konversio voi tarkoittaa ostoksen tekoa tai yhteydenottopyynnin jättämistä.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *